E—commerce strategiplan

SETTINGS tilbyder at lægge en online strategiplan for din e-commerce- og online rejses næste trin. Det kan være en e-commerce-strategiplan for et kvartal, for et halvt år og for et år. Her rådgiver SETTINGS om mulige e-commerce og online tiltag på nuværende og/eller fremtidige platform.

En e-commerce strategiplan er altafgørende for at skabe en profitabel online business med stigende vækst på den lange bane. Det er forkert at antage, at man kan bygge eller starte en helt ny webshop, der vækster med det samme. Det kræver tid, hårdt arbejde og tålmodighed at bygge en online business, og din brandværdi og markedsposition er også altafgørende for, hvor hurtigt en online platform kan blive profitabel. Uanset markedsposition skal der udføres en online strategiplan til punkt og prikke for at se en vækst i ens e-commerce på den lange bane. Man kan godt skabe vækst på den korte bane via forskellige kampagnetiltag og aggressiv annoncering, men det vil ofte ende med mindre profit og dermed dårligere dækningsbidrag for din business. Onlinekampagner og annoncering skal bruges til at bygge community og vækste trafik på sitet, som vil skabe konverteringer på den lange bane, uden du skal lave store tilbuds- eller salgskampagner for at vækste din e-commerce. Vækst ser godt udadtil, men indadtil søger enhver business at skabe et godt dækningsbidrag. Du belønnes ofte online ved at være stringent og vedblivende. Når en strategiplan er lagt fra start, kan e-commerceren hurtigere eksekvere opgaverne og sætte fokus på analyse af data, få bedre kendskab til segmentet og udvikle på online brandstrategi.

En online strategi skal udføres stringent og igen og igen, og den skal modificeres hvert år, så den er tilpasset virksomhedens nye online KPI’er jf. sidste års resultater og gøres klar til at følge med udviklingen på det dynamiske og hurtigudviklende onlinemarked. Hvis man allerede har bygget et solidt fundament, vil man ofte kunne se resultater hurtigere på den korte bane, end hvis man er en nyopstartet virksomhed uden et kundekartotek, data eller brandværdi. Det betyder dog ikke, at det ikke er vigtigt at have en online strategi, når man er en virksomhed, der står stærk på markedet. Det bliver sværere og sværere, desto højere og mere ambitiøse KPI’er man har, og det bliver endnu mere vigtigt at være stringent med aktiviteter og holde sig til en god og solid onlinestrategi.

Til trods for samt det at onlineverdenen er enormt dynamisk, er det stadig en god idé at have planlagt ens umiddelbare e-commercestrategi for hele året. Det giver en bedre mulighed for at reagere hurtigt, hvis der sker en divergens på markedet, uforudsete makroøkonomiske aspekter træder i kraft (krig, økonomisk krise, pandemier etc.) eller udefrakommende udfordringer opstår (produktion, serverhacks, forsinkede leveringer etc.), og du skal anvende yderligere indsatser for at nå budgetter. 

En ny online strategi kan oftest først måles efter et års tid, når man kan sætte måned op mod måned, og aktiviteter kan måles op imod hinanden. Eksempelvis; hvordan er en Valentines Day kampagne gået år xx vs. år xx? En julekalender, mors dag kampagne, påskekampagne, fødselsdagskampagne osv. Det betyder ikke, at en strategi ikke kan bære frugt på den korte bane, men det er her, at man virkelig kan se, at overholdelse og et udgangspunkt i ens strategiplan bærer frugt. En online strategi hos SETTINGS indeholder også udviklingstiltag, der vil hjælpe til at vækste ens e-commerce. Den indeholder ikke en gennemgang af www eller en potentiel oprydning. Disse opgaver kan tilkøbes separat og er anbefalet for at få maksimalt ud af en e-commerce strategi.

Denne opgave indeholder gratis support gennem den købte periode, hvis den eksekverende må have spørgsmål til den fremsatte strategiplan. Vi yder ikke drift eller eksekvering - supporten foregår udelukkende via dialog per mail og telefon.