Notabene - notabene.dk 

Opgave - Hvad er SETTINGS rolle?

SETTINGS blev fra april 2024 ansat i en rådgivende ekspertrolle til al drift og udvikling af notabene.dk via SETTINGS Community, Medlemskab 2 Denne rolle indbefatter en daglig og individuel sparring og rådgivning til prioritering af det næste tiltag i Notabenes e-commercerejse. 

Notabenes cms-system er Shopify, men indeholder en del customization. Da vi startede samarbejdet i april 2024, var notabene.dk netop blevet udviklet på ny, hvilket indebar en masse gode tilføjelser til sitet, men desværre også en del udfordinger i kodningen. Dette udgangspunkt krævede en del tilrettelser og ændringer. 

Mål - Hvad er målet?

Da vi startede samarbejdet med Notabene i vores rådgivende rolle, var en af målene at få lagerrealiseret en forholdsvis stor lagerbeholdning. Ligeledes var fokus på at skabe en stor og loyal kundeklub, som blev informeret først og mest via udsendelse af nyhedsbreve. Endvidere var fokus på at rådgive om unikke tiltag til driften af webshoppen, som bidrog til at skabe og vedholde høj brandværdi og på den måde få Notabene til at være det anderkendte brand, som det har været tidligere. Udover disse var en overordnet ambition naturligvis også at få skabt en sund bundlinie gennem organisk vækst og uden at bruge håbløse mange annoncekroner. 

Performance - Hvordan performer casen?

Icons/Samples - Vi har skabt et fokus på at navngive Notabenes kollektioner med korrekte og attraktive kategorier. Det være sig eksempelvis via benævnelsen af deres noos-program som Icons. På den måde skabes et liv og en fortælling om nogle af Notabenes styles, som altid vil være en del af sortimentet, og som de er særlig stolte af. 

REVIVE by Notabene - Dette er et genbrugskoncept, som er udsprunget af Notabenes ambition om en mere cirkulær adfærd. REVIVE by Notabene har til formål at restaurere og sælge brugte Notabene-sko. De brugte sko er primært indsamlet via Notabenes Buy Back Concept, men hos REVIVE finder du også sko, som har været brugt fotoskydninger, udlånt til presse og influencers, samt sko fra ældre kollektioner, der er blevet prøvet så meget, at standen ikke længere kan klassificeres som ny og uden brugsspor. Vi har rådgivet Notabene at lade disse styles komme til salg online på notabene.dk, hvilket det nu er. Således er konceptet nu ikke kun et fysisk event men også et online tiltag, som skaber mulighed for mersalg og en yderligere dybde til notabene.dk med mange flere url’er. 

Email-marketing - Vi ved om nogen, at struktur og stringens betaler sig i driften af e-commerce. Det er hårdt arbejde og kræver, at man arbejder meget punkligt og konsekvent med alle online aktiviteter. Og det gælder i særdeleshed også i arbejdet med sine nyhedsbreve. Vi har hos Notabene skabt opmærksomhed på sirlighed i udarbejdelsen af nyhedsbrevene - at de har ens opsætning hver gang, korrekte links og visning af priser i flere valutaer. Ligeledes vigtigheden i en kontinuerlig analyse af relevans for indhold og hyppighed i antal udsendelser, så der ikke mistet for mange subscribers. 

Annoncering på de sociale medier - Notabene var frustreret over et højt forbrug af annoncekroner samt et højt budget for udførelse af annonceringen i forhold til afkastet af annonceringen. Derfor stoppede de med deres daværende annonceringsbureauer og gik over til en midlertidig strategi om at booste instagramopslag med ønsket om at få trafik og salg. SETTINGS har aldrig drevet e-commerce alene på annoncering, da det fungerer lige så godt som at tisse i bukserne, og det samme ser vi gældende ved boostede opslag. Derfor satte vi et acceptabelt budget for annoncering og opsatte kampagner, som vi altid har set virke med salg for øje. Det har resulteret i, at de besøgende/kunder har en højere konverteringsrate til trods for, at antal sessioner er blevet færre. Det skal ses i lyset, at man har evnerne til at drive en holistisk e-commerce. 

Bundlinie - Efter at have rådgivet i knap et år, ses der allerede store stigninger i antal besøgende og konverteringer på notabene.dk. Væksten er organisk og sund og baserer sig dermed ikke på stigning af brugen af annoncekroner til annoncering på de sociale medier. Tværtimod er annoncekroneforbruget mere end halveret.